Spirituele agenda
Archief
Het pad van de Bodhisattva
Datum: 24-03-2019
Locatie: Prins Alexanderweg 54 b, 3712 AB Huis ter Heide, Utrecht
Door: Stichting Bodhisattva
Prijs: € 5,00
Stichting Bodhisattva nodigt u van harte uit
voor deel 6 van de vijfdelige lezingencyclus: ‘ Het pad van de Bodhisattva’
op zondag 24 maart a. s. om 11:00 uur
Thema van deze lezing is: ‘De zes paramitas‘
door Peter Schuh
Locatie: Prins Alexanderweg 54 b, Huis ter Heide (Zeist)
Kosten: € 5,-
Het Pad van de Bodhisattva
Het bodhisattvapad leidt tot volledig en perfect ontwaken. Een bodhisattva is iemand die zich ertoe verbindt de ultieme verlichting van een boeddha te bereiken ten voordele van alle voelende wezens. Een beoefenaar wordt een praktiserend bodhisattva door het afleggen van de bodhisattva gelofte. Door het verenigen van verdienste en wijsheid of het verenigen van wijsheid en methode kan de bodhisattva talloze deugdzame daden voor het welzijn van anderen verrichten. Deze onophoudelijke compassie zorgt ervoor dat hun verdienste steeds sterker wordt. Goede daden zonder wijsheid leveren over het algemeen positieve resultaten op, maar slechts tot op zekere hoogte. Ze zijn niet bevrijdend. Daarom streeft een bodhisattva ook naar het ontwikkelen van wijsheid, en dit wordt gedaan door o.a. zowel samatha als vipassana meditaties te beoefenen.
In de Mahayana traditie, dat wil zeggen in de praktijk van een bodhisattva, is het object van contemplatie van vipassanameditatie breder van opzet dan in de traditie van het Theravada boeddhisme. Door het proces van onderzoek ontdekt de bodhisattva dat, naast het gebrek aan een individueel zelf, elk schijnbaar werkelijk bestaand innerlijk en uiterlijke fenomeen in feite zonder intrinsieke werkelijkheid is. Dit besef bevrijdt hem of haar van de gewoonlijke neiging om gehecht te zijn aan wat illusoir en zonder inherent bestaan is. Door dit besef in hun dagelijkse activiteiten op te nemen, kunnen bodhisattva’s nu vrij van emotionele betrokkenheid reageren op de behoeften van alle levende en voelende wezens.
Door het beoefenen van meditatie en het begrijpen van de mahayana filosofie in termen van de shunyata-ervaring, bereikt de bodhisattva zijn eerste van de tien spirituele niveaus, die in het Sanskriet bhumis worden genoemd. Elk van de tien bhumi’s wordt geassocieerd met een bepaalde paramita. De paramita’s zijn wat je beoefent, en de bhumi’s zijn wat je uit die beoefening haalt. Het is alsof je het onderwijssysteem doorloopt: eerst leer je spellen, lezen en rekenen, en later worden die vaardigheden de basis van je beroep.
In deel zes van deze lezingencyclus:
In het 5de deel van deze lezingencyclus zullen volgende themen worden behandeld:
De zes paramitas
Als men eenmaal de bodhisattva gelofte heeft afgelegd en een glimp van leegte heeft gehad, is het tijd om zich bezig te houden met bodhisattva-activiteit. De manier om dit te doen is door middel van zes technieken, genaamd de zes paramitas, of transcendente deugden.
U bent van harte welkom
Op zondag 14 april a. s. om 11.00 uur deel 7 van deze lezingencyclus. Het thema van deze lezing is:
Mind Training
Hier wordt mind training gepresenteerd als een manier bodhichitta te doen ontwaken, zowel het ultieme bodhicitta als het relatieve bodhicitta.
Op zondag 19 mei a. s. om 11.00 uur deel 7 van deze lezingencyclus. Het thema van deze lezing is:
De Paden en de Bhumis Als je het proces van het mahayana pad doorloopt kom je op verschillende spirituele niveaus, die in het Sanskriet bhumis worden genoemd. Dergelijke staten van Zijn zijn permanent en niet alleen tijdelijke ervaringen. In elk van de tien stadia maak je je los van de samsarische verwarring of agressie.
voor deel 6 van de vijfdelige lezingencyclus: ‘ Het pad van de Bodhisattva’
op zondag 24 maart a. s. om 11:00 uur
Thema van deze lezing is: ‘De zes paramitas‘
door Peter Schuh
Locatie: Prins Alexanderweg 54 b, Huis ter Heide (Zeist)
Kosten: € 5,-
Het Pad van de Bodhisattva
Het bodhisattvapad leidt tot volledig en perfect ontwaken. Een bodhisattva is iemand die zich ertoe verbindt de ultieme verlichting van een boeddha te bereiken ten voordele van alle voelende wezens. Een beoefenaar wordt een praktiserend bodhisattva door het afleggen van de bodhisattva gelofte. Door het verenigen van verdienste en wijsheid of het verenigen van wijsheid en methode kan de bodhisattva talloze deugdzame daden voor het welzijn van anderen verrichten. Deze onophoudelijke compassie zorgt ervoor dat hun verdienste steeds sterker wordt. Goede daden zonder wijsheid leveren over het algemeen positieve resultaten op, maar slechts tot op zekere hoogte. Ze zijn niet bevrijdend. Daarom streeft een bodhisattva ook naar het ontwikkelen van wijsheid, en dit wordt gedaan door o.a. zowel samatha als vipassana meditaties te beoefenen.
In de Mahayana traditie, dat wil zeggen in de praktijk van een bodhisattva, is het object van contemplatie van vipassanameditatie breder van opzet dan in de traditie van het Theravada boeddhisme. Door het proces van onderzoek ontdekt de bodhisattva dat, naast het gebrek aan een individueel zelf, elk schijnbaar werkelijk bestaand innerlijk en uiterlijke fenomeen in feite zonder intrinsieke werkelijkheid is. Dit besef bevrijdt hem of haar van de gewoonlijke neiging om gehecht te zijn aan wat illusoir en zonder inherent bestaan is. Door dit besef in hun dagelijkse activiteiten op te nemen, kunnen bodhisattva’s nu vrij van emotionele betrokkenheid reageren op de behoeften van alle levende en voelende wezens.
Door het beoefenen van meditatie en het begrijpen van de mahayana filosofie in termen van de shunyata-ervaring, bereikt de bodhisattva zijn eerste van de tien spirituele niveaus, die in het Sanskriet bhumis worden genoemd. Elk van de tien bhumi’s wordt geassocieerd met een bepaalde paramita. De paramita’s zijn wat je beoefent, en de bhumi’s zijn wat je uit die beoefening haalt. Het is alsof je het onderwijssysteem doorloopt: eerst leer je spellen, lezen en rekenen, en later worden die vaardigheden de basis van je beroep.
In deel zes van deze lezingencyclus:
In het 5de deel van deze lezingencyclus zullen volgende themen worden behandeld:
De zes paramitas
Als men eenmaal de bodhisattva gelofte heeft afgelegd en een glimp van leegte heeft gehad, is het tijd om zich bezig te houden met bodhisattva-activiteit. De manier om dit te doen is door middel van zes technieken, genaamd de zes paramitas, of transcendente deugden.
U bent van harte welkom
Op zondag 14 april a. s. om 11.00 uur deel 7 van deze lezingencyclus. Het thema van deze lezing is:
Mind Training
Hier wordt mind training gepresenteerd als een manier bodhichitta te doen ontwaken, zowel het ultieme bodhicitta als het relatieve bodhicitta.
Op zondag 19 mei a. s. om 11.00 uur deel 7 van deze lezingencyclus. Het thema van deze lezing is:
De Paden en de Bhumis Als je het proces van het mahayana pad doorloopt kom je op verschillende spirituele niveaus, die in het Sanskriet bhumis worden genoemd. Dergelijke staten van Zijn zijn permanent en niet alleen tijdelijke ervaringen. In elk van de tien stadia maak je je los van de samsarische verwarring of agressie.
Toegevoegd op 19-03-2019
Lezingen, Filosofie, Lezingensessie
Stichting Bodhisattva
Prins Alexanderweg 54 b
3712 AB Huis ter Heide
Utrecht
Nederland
Telefoon: 06 28373039