Spirituele agenda
Archief
Boeddhistische leringen
Datum: 17-11-2019
Locatie: Prins Alexanderweg 54 b, 3712 AB Huis ter Heide, Utrecht
Door: Stichting Bodhisattva
Prijs: € 5,00
Stichting Bodhisattva nodigt u van harte uit voor de lezingencyclus:
‘Boeddhistische leringen over het ontwaken in onze natuurlijke intelligentie’ door Peter Schuh
deel 1 start op zondag 29 september a. s. om 11.00 uur
vervolgdata: 20 oktober en 17 november 2019
Locatie: Prins Alexanderweg 54 b, Huis ter Heide (Zeist)
Kosten: € 5,-: Dit bedrag gaarne vooraf overmaken op bankrekeningnummer NL24 ABNA 0433 8541 62 t.n.v. Stichting Bodhisattva.
Boeddhistische leringen over het ontwaken in onze natuurlijke intelligentie.
Een verfrissende blik op het verbazingwekkende potentieel van onze menselijke geest.
Alles en nog wat kan in de geest opkomen. Dit is ofwel goed nieuws of geen goed nieuws, afhankelijk van hoe we het bekijken. Aan de ene kant betekent het dat alles en alles mogelijk is. Aan de andere kant, als we niets weten over de werking van onze geest, dan zal hij ons nooit brengen waar we naartoe willen. Als we niet leren hoe we de geest vorm kunnen geven, zal hij zichzelf blijven vormen. In plaats van het trainen in wijsheid, zal hij zich tegen onze intenties laten conditioneren door de omstandigheden.
Om de geest nu zelf inhoudelijk vorm te geven moeten we vertrouwen op een aspect van de geest zelf, een aspect dat we onze natuurlijke intelligentie kunnen noemen. We kunnen ons soms afvragen waar we onze natuurlijke intelligentie kunnen vinden, en of we die zelfs maar hebben. Maar het feit is dat we, op de gewone, alledaagse manieren, onze natuurlijke intelligentie voortdurend gebruiken. Zonder dit zouden we niet in staat zijn om fundamentele beslissingen te nemen en onderscheid te maken tussen dingen die ons helpen of zullen hinderen.
Natuurlijke intelligentie weegt alle voor- en nadelen af; zij organiseert en analyseert. Zij heeft het vermogen om de onderling afhankelijke verbinding van verschillende elementen te zien en hoe ze samen functioneren. En zij weet dat alle geluk en zingeving van binnenuit ontstaat, ook al kan dat best lang duren voor dat dit een realisatie wordt. Zonder dit essentiële instrument, de natuurlijke intelligentie, is het twijfelachtig of we wel iets voor elkaar krijgen. En er zou dan ook zeker geen enkele notie van verlichting zijn.
In de dharma wordt de kracht van de natuurlijke intelligentie op een unieke manier gebruikt. Terwijl we de rauwe, onbewerkte conceptuele activiteit van de geest tegenkomen, moedigen de leringen ons aan om onze natuurlijke intelligentie te gebruiken, om onpartijdig naar de geest en de emoties te kijken en zo onze verwarring en onwetendheid te doorgronden. Op deze manier ontdekken we onze aangeboren wijsheid en helderheid.
Het kost enige tijd om de geest te verfijnen, omdat we van mening zijn dat het onderzoeken van de geest misschien niet past in de beschrijving die we hebben van een spiritueel pad. Het lijkt misschien te analytisch of te nauwkeurig. Maar we kunnen ook alleen kiezen voor spirituele ideeën waarbij we ons comfortabel voelen in plaats van het verkennen van wat we niet begrijpen. Op deze manier onderhouden we een meer romantische kijk op spiritualiteit, een die ons een goed gevoel zal geven en die los staat van ons gewone, soms moeilijke leven, het leven waar we ons van proberen te bevrijden. We kunnen de dingen ook een beetje abstract houden, en doorgaan op onze gebruikelijke manier. Dan hoeven we ons geen zorgen te maken over het afschudden van oude gewoonten. Ons zelfbeeld blijft intact, net zoals we dat willen.
En terwijl we wachten op onze vage verlichting, wat moeten we dan doen met onze conceptuele geest, die dag en nacht 99,99 procent van de tijd gedachteloos lijkt rond te zwerven? Zelfs in de afzondering van de retraite, afgesneden van de prikkels van het dagelijks leven, stopt de geest nooit met het produceren van gedachten. En met niets om ons heen dat ons kan afleiden, lijkt het erop of we alleen maar uit gedachten bestaan. Als we proberen om de conceptuele geest te negeren of om te wachten tot deze weggaat zodat we eindelijk verlichting kunnen bereiken, zullen we voor altijd blijven wachten.
Aangezien onze ervaring van zowel geluk en pijn afhangt van de geest, zou het dan niet zinvol zijn om te leren hoe de veroorzaker hiervan werkt? Het ontrafelen van de relatie die we hebben met onze geest, onze gedachten en emoties, is de essentie van de boeddhistische leer. Het is als het inschakelen van het licht in een donkere kamer: hoe lang een kamer ook in duisternis is gebleven, als we het licht aanzetten, is alles verlicht.
Een volledig verlichte geest ziet door middel van de conceptuele geest zichzelf. Met andere woorden: we geven de conceptuele geest inhoudelijk vorm, we richten hem, om hem uiteindelijk te overstijgen en zijn bron te ontdekken. Maar vergis je niet, totdat we stabiliteit hebben in dit soort directe ervaringen, blijft de helderheid van onze natuurlijke intelligentie onze grootste steun.
Door open en speels onderzoek kunnen we onze onbevangenheid over het gebruik van de geest vergroten, en terwijl we dit doen, vinden we dat de waarheid zich op een natuurlijke wijze aan ons openbaart. Dan zal onze geest, onze kostbaarste natuurlijke hulpbron, in plaats van een bedreiging te vormen ons brengen waar we naartoe willen.
In deel 1 van deze lezingencyclus wordt verder ingegaan op de egocentrische emoties. We leren wat hun patronen zijn, waarmee ze ons en anderen kunnen bedreigen. In essentie herontdekken we door de dharma onze intelligentie en dat stelt een intelligent persoon in staat om buiten zijn gewoontes, impulsen en reacties die normaal gesproken de geest domineren, naar buiten te komen, om zich te manifesteren.
‘Boeddhistische leringen over het ontwaken in onze natuurlijke intelligentie’ door Peter Schuh
deel 1 start op zondag 29 september a. s. om 11.00 uur
vervolgdata: 20 oktober en 17 november 2019
Locatie: Prins Alexanderweg 54 b, Huis ter Heide (Zeist)
Kosten: € 5,-: Dit bedrag gaarne vooraf overmaken op bankrekeningnummer NL24 ABNA 0433 8541 62 t.n.v. Stichting Bodhisattva.
Boeddhistische leringen over het ontwaken in onze natuurlijke intelligentie.
Een verfrissende blik op het verbazingwekkende potentieel van onze menselijke geest.
Alles en nog wat kan in de geest opkomen. Dit is ofwel goed nieuws of geen goed nieuws, afhankelijk van hoe we het bekijken. Aan de ene kant betekent het dat alles en alles mogelijk is. Aan de andere kant, als we niets weten over de werking van onze geest, dan zal hij ons nooit brengen waar we naartoe willen. Als we niet leren hoe we de geest vorm kunnen geven, zal hij zichzelf blijven vormen. In plaats van het trainen in wijsheid, zal hij zich tegen onze intenties laten conditioneren door de omstandigheden.
Om de geest nu zelf inhoudelijk vorm te geven moeten we vertrouwen op een aspect van de geest zelf, een aspect dat we onze natuurlijke intelligentie kunnen noemen. We kunnen ons soms afvragen waar we onze natuurlijke intelligentie kunnen vinden, en of we die zelfs maar hebben. Maar het feit is dat we, op de gewone, alledaagse manieren, onze natuurlijke intelligentie voortdurend gebruiken. Zonder dit zouden we niet in staat zijn om fundamentele beslissingen te nemen en onderscheid te maken tussen dingen die ons helpen of zullen hinderen.
Natuurlijke intelligentie weegt alle voor- en nadelen af; zij organiseert en analyseert. Zij heeft het vermogen om de onderling afhankelijke verbinding van verschillende elementen te zien en hoe ze samen functioneren. En zij weet dat alle geluk en zingeving van binnenuit ontstaat, ook al kan dat best lang duren voor dat dit een realisatie wordt. Zonder dit essentiële instrument, de natuurlijke intelligentie, is het twijfelachtig of we wel iets voor elkaar krijgen. En er zou dan ook zeker geen enkele notie van verlichting zijn.
In de dharma wordt de kracht van de natuurlijke intelligentie op een unieke manier gebruikt. Terwijl we de rauwe, onbewerkte conceptuele activiteit van de geest tegenkomen, moedigen de leringen ons aan om onze natuurlijke intelligentie te gebruiken, om onpartijdig naar de geest en de emoties te kijken en zo onze verwarring en onwetendheid te doorgronden. Op deze manier ontdekken we onze aangeboren wijsheid en helderheid.
Het kost enige tijd om de geest te verfijnen, omdat we van mening zijn dat het onderzoeken van de geest misschien niet past in de beschrijving die we hebben van een spiritueel pad. Het lijkt misschien te analytisch of te nauwkeurig. Maar we kunnen ook alleen kiezen voor spirituele ideeën waarbij we ons comfortabel voelen in plaats van het verkennen van wat we niet begrijpen. Op deze manier onderhouden we een meer romantische kijk op spiritualiteit, een die ons een goed gevoel zal geven en die los staat van ons gewone, soms moeilijke leven, het leven waar we ons van proberen te bevrijden. We kunnen de dingen ook een beetje abstract houden, en doorgaan op onze gebruikelijke manier. Dan hoeven we ons geen zorgen te maken over het afschudden van oude gewoonten. Ons zelfbeeld blijft intact, net zoals we dat willen.
En terwijl we wachten op onze vage verlichting, wat moeten we dan doen met onze conceptuele geest, die dag en nacht 99,99 procent van de tijd gedachteloos lijkt rond te zwerven? Zelfs in de afzondering van de retraite, afgesneden van de prikkels van het dagelijks leven, stopt de geest nooit met het produceren van gedachten. En met niets om ons heen dat ons kan afleiden, lijkt het erop of we alleen maar uit gedachten bestaan. Als we proberen om de conceptuele geest te negeren of om te wachten tot deze weggaat zodat we eindelijk verlichting kunnen bereiken, zullen we voor altijd blijven wachten.
Aangezien onze ervaring van zowel geluk en pijn afhangt van de geest, zou het dan niet zinvol zijn om te leren hoe de veroorzaker hiervan werkt? Het ontrafelen van de relatie die we hebben met onze geest, onze gedachten en emoties, is de essentie van de boeddhistische leer. Het is als het inschakelen van het licht in een donkere kamer: hoe lang een kamer ook in duisternis is gebleven, als we het licht aanzetten, is alles verlicht.
Een volledig verlichte geest ziet door middel van de conceptuele geest zichzelf. Met andere woorden: we geven de conceptuele geest inhoudelijk vorm, we richten hem, om hem uiteindelijk te overstijgen en zijn bron te ontdekken. Maar vergis je niet, totdat we stabiliteit hebben in dit soort directe ervaringen, blijft de helderheid van onze natuurlijke intelligentie onze grootste steun.
Door open en speels onderzoek kunnen we onze onbevangenheid over het gebruik van de geest vergroten, en terwijl we dit doen, vinden we dat de waarheid zich op een natuurlijke wijze aan ons openbaart. Dan zal onze geest, onze kostbaarste natuurlijke hulpbron, in plaats van een bedreiging te vormen ons brengen waar we naartoe willen.
In deel 1 van deze lezingencyclus wordt verder ingegaan op de egocentrische emoties. We leren wat hun patronen zijn, waarmee ze ons en anderen kunnen bedreigen. In essentie herontdekken we door de dharma onze intelligentie en dat stelt een intelligent persoon in staat om buiten zijn gewoontes, impulsen en reacties die normaal gesproken de geest domineren, naar buiten te komen, om zich te manifesteren.
Toegevoegd op 01-11-2019
Lezingen, Filosofie, Lezingensessie
Stichting Bodhisattva
Prins Alexanderweg 54 b
3712 AB Huis ter Heide
Utrecht
Nederland
Telefoon: 06 28373039